Intosome-blogi

Jakamisesta

Jani Lilja kirjoitti Clienten blogissa mielestäni erinomaisesti työn yhteisöllistymisestä ja sen (enimmäkseen positiivisista) vaikutuksista työhön. Sosiaalisesta mediasta keskusteltaessa on ehkä muodostunut jo kliseeksi puhua jakamisen merkityksestä, mutta kun se vaan on asia, joka on yhteisöllisen työskentelyn ytimessä. Asiantuntijuuden jakamisen merkityksen nostaa myös Jani bloggauksessaan esille.

Jakaminen on teema, joka on sydäntäni lähellä. Jakamisessa ei ole kyse oman edun tavoittelusta, vaan lähtökohtaisesti päinvastaisesta – toisten auttamisesta ja yhteisestä hyvästä. Jakaminen kuitenkin voi johtaa, ja usein johtaakin, myös omaan itseen kohdistuvaan hyötyyn, kun jaetusta sisällöstä osalliseksi päässeet jäävät kiitollisuudenvelkaan ja jakavat ehkä myös jotain vastapalveluksena. Ja niin sen pitää itse asiassa ollakin, sillä emme me itsekkäät ihmiset viitsi tehdä asioita, joista ei ole meille jotain hyötyä.

Jakamiseen liittyykin hassu piirre, jonka mielestäni Mobiroxin Heikki Hallantie kiteytti hyvin muutamia vuosia sitten: “Anna enemmän kuin otat ja saat enemmän kuin annat.” Tähän ajatukseen pohjautuu niin paljon siitä, mistä yhteisöllisessä työskentelyssä on kyse. Tähän periaatteeseen pohjautuu niin Wikipedia kuin vaikkapa Linuxin kaltaiset avoimen lähdekoodin sovellukset.

Kaija kirjoitti Intosomen blogissa loistavasta yritys-casesta liittyen jakamiseen ja työn tehostamiseen yhteisöllisten toimintatapojen avulla, kangasniemeläisestä konepaja Reiferistä. Reifer on siirtänyt laatukäsikirjansa ja työohjeet wikiin. Työohjeisiin työntekijät kirjaavat merkintöjä, joiden on tarkoitus auttaa itseä tai jotakuta kollegaa myöhemmin. Se, että työohjeita luodaan ja myös ylläpidetään, tarkoittaa työntekijöille yhtä työtehtävää lisää. Mutta kun kaikki tekevät niin, eli jakavat omaa osaamistaan ja tietouttaan, hyötyy koko työyhteisö siitä – nimenomaan yhteisö, sillä mistäs muusta yhteisöllisessä työskentelyssä on kysymys, kuin yhteen hiileen puhaltamisesta.

Kun perinteisesti tieto on valtaa, sopii kysyä, onko tieto valtaa, jos sitä ei jaeta? Kuinka hyödyllinen omaa tietoaan jakamaton työntekijä tänä päivänä on?

Kuva CC: Tobyotter