Intosome-blogi

Sosiaalisesta mediasta yritysjärjestelmiin

Kävin pitämässä muutama viikko sitten kolmen paikkakunnan Yrityskummeille iltakoulutukset sosiaalisesta mediasta ja yhteisöllisistä toimintatavoista. Oli hienoa nähdä, kuinka moni jo eläkkeelläkin oleva yrityskummi oli kiinnostunut teemasta. Saimmekin aikaiseksi loistavaa keskustelua.

Kuten yleensäkin lyhyissä tietoiskunomaisissa koulutuksissa kävin läpi sekä ulkoista viestintää että sisäisten työskentelytapojen tehostamista yhteisöllisellä työskentelyllä. Kerroin muutaman esimerkin yrityksistä, jotka hyödyntävät mm. wikejä ja mikrobloggausta sisäisen tiedonhallinnan näkökulmasta, minkä jälkeen keskustelimme esimerkeistä.

Työpiste

Poikkeuksetta suhtautuminen oli jotain hämmennykseen viittaavaa: “Eihän tämä ole mitään sosiaalista mediaa.” “Nuohan ovat yritysjärjestelmiä.”

Niinpä. Eikä puhetta ollut edes sosiaalisen CRM:n tai vaikkapa sosiaalisen intranetin mahdollisuuksista.

Oli kyseessä sitten some-työkalut tai yritysjärjestelmät, niin ne ovat työkaluja työn tekemiseen. Se, mitä “some” tuo mukanaan, on uudet digitaaliset työkalut avoimempaan ja yhteisöllisempään työskentelyyn.

Yhteisöllistä voi olla yhtä lailla aloitelaatikkoon tiputettujen kehitysideoiden läpikäyminen yhdessä viikkopalaverissa. (Toimiiko tämä oikeasti jossain pk-yrityksessä?) Digityökalut eivät siis tuo mukanaan yhteisöllisyyttä tai uutta työskentelykulttuuria, vaan ne ainoastaan tuovat uusia keinoja niiden saavuttamiseksi.

Jos jaetaan työkalut kategorioina perinteisiin (esim. kynä ja paperi), digitaalisiin (esim. sähköposti) ja yhteisöllisiin (esim. mikroblogi ja wiki), ei jokin kategoria sulje toista pois, vaan työkaluja voidaan käyttää tarpeen ja kunkin tilanteen mukaan kustakin kategoriasta. Sähköpostikin on ihan hyvä työkalu tiettyihin tarpeisiin, mutta ei välttämättä ryhmäkeskusteluihin.