Intosome-blogi

Yhteisöllisten työkalujen hyödyntämisestä pk-teollisuusyrityksissä

Suomalaisten pk-kokoluokan kilpailukyvystä on paljon kiinni Suomessa. Jos haluamme pärjät kansainvälisessä kilpailussa, tarvitsemme sekä tehokkaan alihankintaketjun isoille veturiyrityksille että etenkin lisää suoraa kansainvälistä kauppaa tekeviä teollisuusyrityksiä. Intosomen liiketoiminta rakentuu hyvin paljon tämän teeman edistämiseen eli autamme teollisuusyritysten toiminnan modernisoinnissa yhteisöllisten työkalujen ja toimintatapojen käyttöönoton kautta.

Kovin monella konepajan toimitusjohtajalla ei ole kuitenkaan käsitystä siitä mitä yhteisölliset työkalut ovat ja miten niitä voisi hyödyntää hänen yrityksessään. Pahin virhe melkeinpä onkin puhua sosiaalisesta mediasta – mieleen kun tulee lähinnä Facebook ja kuluttajamarkkinointi. Yhteisölliset työkalut taasen eivät terminä varmaan kerro paljoa ja kysehän on aika vähän työkaluista, vaan enemmänkin niiden valjastamisesta liiketoiminnan tavoitteiden tukemiseen ja toimintatapojen muutoksesta yrityksessä.

Tämän vuoksi minä, Kaija ja Oskari käymme pitämässä paljon esityksiä ja koulutuksia aiheesta erilaisille yleisöille. Esityksiämme löytyy mm. Intosomen SlideShare-kanavalta sekä omalta kanavaltani. Tuoretta materiaalia on luvassa ihan lähiaikoina, joten kannattaa seurata tätä blogia.

Olen osallistunut tänä vuonna parin isomman kehittämishankkeen miettimiseen, ja joutunut sitä kautta jäsentämään ajatuksiani teollisuusyritysten kehittämisestä. Sitä kautta on kiteytynyt seuraava kolmen kohdan lista yhteisöllisten työkalujen hyödyntämisestä.

Yhteisöllisten työkalujen tärkeimmät hyödyntämisalueet teollisuusyrityksissä:

  1. Sisäisen toiminnan tehostaminen – modernit tavat kommunikointiin ja yhteistyöskentelyyn
  2. Verkostojen ja tuotantoketjujen toiminnan tehostaminen – ensimmäinen alue vietynä verkosto- tai tuotantoketjutasolle
  3. Kansainvälisen markkinoinnin uudistaminen – integroidun modernin markkinointiviestinnän kokonaisuuden rakentaminen liiketoimintalähtöisesti

Olemme avanneet näiden osa-alueiden sisältöä tässä blogissa ja työ tulee jatkumaan. Jos haluat kuulla mahdollisuuksista ja edelläkävijöiden saavutuksista tiiviimmässä muodossa, niin tervetuloa Hervantaan, Tampereelle marraskuun lopussa. Tampereen teknillisen yliopiston Somestra-hanke järjestää ti 26.11. workshopin otsikolla “Yritysten strategioiden toteuttamisen uudet keinot”, jossa aiheeseen pureudutaan kunnolla allekirjoittaneen johdolla. Tarkemmat tiedot tilaisuudesta löytyvät TTY:n uutisesta sekä workshopin esitteestä. Tilaisuus on suunnattu erityisesti pk-(teollisuus)yritysten johdolle ja kehitysvastaaville, eikä osallistuminen maksa mitään.

Tervetuloa tilaisuuteen ja laittakaahan sana kiertämään!